Wanneer je over een eigen winkel beschikt spreekt het voor zich dat je daarin absoluut behoeften zal hebben aan een bepaald kassasysteem om gebruik van te maken. Vandaag de dag is het zo dat de werking evenals de mogelijkheden verbonden aan een retail kassasysteem er helemaal anders uitziet in vergelijking met vroeger. Dat heeft niet in het minst te maken met het feit dat het merendeel van de winkels eveneens beschikken over een webshop waarin de spullen worden aangeboden. In ieder geval, is het moment aangebroken voor jou om ook gebruik te gaan maken van een compleet nieuw systeem? Dan zal de informatie hieronder je daar zeker en vast meer over kunnen vertellen.
Wat is een retail kassasysteem?
Een retail kassasysteem wordt in de praktijk ook vaak een zogenaamd point-of-sale systeem genoemd. Het betreft hier de combinatie van behoorlijk geavanceerde verkoop software evenals hardware. Er zijn verschillende functies die toegeschreven kunnen worden aan het gebruik van een dergelijk systeem. Op dit vlak kan gedacht worden aan de onderstaande functies:
- Het verwerken van betalingen;
- Het registreren van transacties;
- Het bijhouden van een register;
De Belastingdienst in Nederland verplicht eigenaars van een winkel om een degelijke kasadministratie bij te houden. Dit betekent dat je bij een eventuele controle altijd over de mogelijkheid moet beschikken om de geregistreerde betalingen duidelijk te maken aan de Belastingdienst. Kan je dat niet? Dan kan dat je zomaar op een aanzienlijke boete komen te staan. Omdat het bijhouden van een dergelijke administratie heel wat tijd en moeite kan kosten is het zo dat veel mensen er uiteindelijk voor kiezen om toch maar gebruik te gaan maken van een geautomatiseerd retail kassasysteem.
Het ene systeem is het andere niet
Wanneer je voor een bepaald retail kassasysteem kiest zal je meteen tot de vaststelling komen dat er onderling tussen de verschillende soorten software en hardware mogelijkheden heel wat verschillen bestaan. Niet in het minst is er sprake van niet onaanzienlijke verschillen in de manier waarop data geanalyseerd kan worden. Met andere woorden, wil je graag inzicht krijgen in de manier waarop er wordt betaald, wanneer de meeste transacties plaatsvinden, welke producten er het populairst zijn, etc.? Dan spreekt het voor zich dat er met zekerheid behoeften zal zijn aan een meer geavanceerd systeem dan wanneer je een dergelijke diepgaande analyse niet nodig hebt.
Hoeveel bedragen de kosten voor zo’n retail kassasysteem?
Een zeer belangrijke vrees waar veel uitbaters van een winkel over beschikken heeft te maken met de kosten die verbonden zijn aan het gebruik van een retail kassasysteem. Wat deze kosten betreft kan er eigenlijk alleen maar geconcludeerd worden dat deze in vergelijking met vroeger vaak heel wat toegankelijker zijn. Dat is het gevolg van het feit dat deze systemen vandaag de dag gebruikmaken van een soort van abonnement waarbij er maandelijkse kosten worden aangerekend. Je betaalt dus met andere woorden geen éénmalig bedrag meer, maar in plaats daarvan wordt gekozen voor een periodieke kostprijs. Zo ben je wel altijd verzekerd van de meest actuele versie van je retail kassasysteem. In ieder geval hoef je, je dus over de kosten niet echt zorgen te maken.